Ullrich Klose

ulli.klose@mail.com



Biography



Ullrich Klose, born 1982 in Dresden

studied from 2003 to 2007 History of Art , History of Engineering and Modern and Recent History at the TU Dresden.

At 2008 he began with the programming of computer games, so called „casual games“.

Since 2011 he studies media art at the Academy of Fine Arts, Leipzig, currently in the master class „Expanded Cinema“ by Clemens von Wedemeyer.

Ullrich Klose lives and works in Dresden and Leipzig.



Biographie



Ullrich Klose, geb. 1982 in Dresden,

studierte von 2003 bis 2007 Kunstgeschichte, Technikgeschichte sowie Neuere und Neueste Geschichte an der TU Dresden.

Ab 2008 begann er sich mit dem programmieren von Computerspielen, sogenannten „Casual Games“ , auseinanderzusetzen.

Seit 2011 studiert er Medienkunst an der Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, z.Z. In der Fachklasse „Expanded Cinema“ von Prof. Clemens von Wedemeyer.

Ullrich Klose lebt und arbeitet in Leipzig und Dresden.

Artist Statement



Almost all of my works relate to digital image worlds and I try to extract my own artistic approach out of them. In particular, it is the aesthetics of computer games which is often used by me as the basis of my work.

While I was questioning basic mechanics of computer games in some of my older works, the time based medium film is more in the fore of my current works, in particular, the possibilities of mixing video and sculpture in spatial installations.

The foundations for images and content are thereby mostly remaining in digital realms.

At the same time I cannot and will not settle solely on one medium. In addition to film, my oeuvre also includes interactive installations, computer games, sculptures as well as paintings and graphics.



Künstlerstatement


Beinahe alle meiner Arbeiten beziehen sich auf digitale Bildwelten und sind Versuche diesen eine eigene künstlerische Haltung abzuringen. Insbesondere die Ästhetik von Computerspielen wird dabei von mir sehr häufig als Arbeitsgrundlage genutzt. Während ich in einigen älteren Arbeiten grundsätzliche Mechanismen von Spielen hinterfragte, ist in meinem aktuellen Schaffen eher das zeitbasierende Medium Film in den Vordergrund gerückt, und dabei insbesondere die Möglichkeiten der Mischung von Video und Skulptur in Rauminstallationen. Die Grundlagen für Bild und Inhalt bleiben aber größtenteils in der Digitalität verhaftet. Dabei will und kann ich mich nicht ausschließlich auf ein Medium festlegen, neben Film gehören interaktive Installation, Computerspiele, Skulpturen, aber auch Malerei und Grafiken ebenfalls zu meinem Œuvre.



Work/ Education

2003-2007 Art History, Engineering History and Modern and Recent History, TU Dresden 2007-2011 Work as freelance game developer

2009-2010 Graphic Designer, Flash Entertainment Gaming Network (FEGN)

since 2011 Media Art, Academy of Fine Arts, Leipzig, Master Class „Expanded Cinema“ by Clemens von Wedemeyer



Exhibitions



2012

Kunst Kunst- von hier aus Betrachtet“, GFZK Leipzig

Total Sellout“



2013

Lange Nacht der Computerspiele“, HTWK Leipzig

Transitions“, Gallery KUB, Leipzig

Residues“, Solo, Energiekombinat Leipzig

RE 50“, Earth Gallery, Dresden

Internet And Tacos“, Hildesheim



2014

Apps“, Plonk-Art.de

Total Sellout“

Supersalon“, Salon-Pendant, Dresden

Perlenplöte“, GapGap, Leipzig

Die nächste Generation VI“, Video Folkwang, Essen



2015

PSC TV Goes Live“, Berlin

Dinge, die nicht sein werden..“, HBK Gallery, Braunschweig

Bag To Basics“, Westpol Airspace, Leipzig

Vision And Fear Station“, GFZK Leipzig

Threesome“, Bishop, Bisop, Dresden

Ancient Customs“,Solo , Museum Lytke, Leipzig

Split And Combine“, Riesa Efau, Dresden

Official Office“, Screening at: Recess, New York; SOMA, Mexico City; STORE, Dresden

Hill Topper SX“, Earth Gallery, Dresden

Cynetart“, Europäisches Zentrum der Künste, Hellerau

FULL SCREEN à la Mine“, Screening, Leipzig

The Action Is Go“, GapGap, Leipzig



2016

Dresden international Topsellers“, Künstlermesse Dresden

SWAT“, Gallery Stephanie Kelly, Dresden

Collection of Collections“, Video Deptford Cinema, London

Future Artifacts“, Dose Project, New York

Glitch“, PeriphalForms.com

Body Holes“, 9. Berlin Biennale

Civic Media Lab“, Dnipropetrowsk, Ukraine

Ullrich-Klose: Condition Zero“, Kabakon Art House, Leipzig

Fatal Error“, Festival Miden, Athen

Magdeborn 51.250639, 12.44697“, BSMNT, Leipzig

APPROXIMATELY 800 cm³“/ The Wrong- New Digital Art Biennale/ UFES Art Gallery, Vitória, Brasilien

Downdate“, Earth Gallery, Dresden

Civic Media Screening“,Gallery Stephanie Kelly, Dresden

Glitch: A One-Night-Only Art Installation”, Portland Community Media

Potnia Theron. Das Tier in Wissenschaft und Kunst“, Altana Galerie der TU Dresden

AREA OF INTEREST weapons - gaze – armement“, Dokfest, Kassel



2017

Frozen Core“, S T O R E Contemporary, Dresden

"Ullrich Klose - Frozen Core Extended", BSMNT Leipzig

"Biennale of Future Contemporary Arts 2017", Copenhagen

"Center Shock", Earth Gallery, Dresden

"What Can Be Done to Make Trouble ?", Kunstverein Familie Montez, Frankfurt /Main

"REClaim your brain", C.Rockefeller Center, Dresden

"of rubble and common ground", Neck of the Woods & Goethe Institut, Rotterdam

"bsmntscreening @ 34C3",34C3, Leipzig



2018

"Private Poetry #2", BSMNT, Leipzig

"Pool Stage I-III", C.Rockefeller Center, Dresden

"Of Rubble and Common Ground", Hole Of Fame, Dresden

"Bowerbird Fliptrick (intrinsic sick trip)" Alta Art Space & Galleri CC, Malmö